Een tweede week van inburgeren. - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu Een tweede week van inburgeren. - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu

Een tweede week van inburgeren.

Door: Trins en Ri

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Trinske

27 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

Zo, weer een weekje verder. Hoewel de tijd op zich snel gaat hebben we ook het gevoel dat we hier al maanden zitten. Maar nee, 2 weken is het nu. We leren de kinderen al steeds beter kennen, ze worden steeds leuker en soms ook vervelender. Hoewel we om privacyredenen niet te veel over hen mogen zeggen zullen we proberen toch wat over hen te vertellen. We zullen ook niet hun hele namen gebruiken.
Er zijn 3 jongens, 4 meiden en 2 baby’s. Van de meiden is TH het oudst. Zij gaat overdag naar school en komt ’s middags dan weer thuis. Samen met een ander meisje bepaald ze graag wat de rest moet doen. Ook vindt ze het leuk om je af en toe voor de gek te houden en komt ze graag nog op schoot zitten om even te knuffelen. P is haar zusje. Zo schattig als ze eruit ziet, zo’n dondersteen kan ze zijn. Ze zit ook ontzettend in de ‘waarom?’ en de ‘zelf doen’ fase. O heeft graag je volledige aandacht en vraagt daar dus ook om. Maar als ze eenmaal aan het spelen is kan ze zich heel lief met kleine dingen vermaken. Dan is er nog A, zij is een meervoudig gehandicapt meisje en heeft daarom veel zorg en aandacht nodig.
F is de oudste jongen, hij is er alleen in het weekend want doordeweeks gaat hij naar school in Pretoria. Hij kletst heel graag en komt regelmatig langs voor een knuffel. D is een hele sterke jongen ook al is hij niet zo groot voor zijn leeftijd. Hij is dol op huizen bouwen en we zien hem dan ook met regelmaat slepen met dekens, matten, stoelen en tafels. Ts was eerst wat verlegen maar is nu al helemaal vertrouwd met ons. Hij weet het donders goed als ‘ie dingen doet die niet mogen, dan krijgt hij zo’n onschuldige maar betrapte blik.
De baby’s zijn in principe niet onze verantwoordelijkheid, de mamma’s zorgen voor hen. Maar we krijgen ze wel regelmatig wel in onze handen geduwd voor een fles o.i.d. Daar hoor je ons natuurlijk niet over klagen 
Behalve werken hebben we ook andere dingen gedaan afgelopen week. We hebben onze eerste vrije dagen gehad, waar we toch wel erg aan toe waren. Dat betekent natuurlijk lekker uitslapen! Tot een uur of 7, want dat zit nou eenmaal in je systeem… En verder lekker dingen voor jezelf doen.
Vorige week dinsdag zijn we met z’n drieën uit eten geweest. Dat was erg leuk en lekker! Ze hebben vooral fantastische toetjes, dus we hebben er 3 met z’n drieën gedeeld. We moesten natuurlijk alles proberen! Verder hebben we het ook heel gezellig samen, dus dat is leuk! Helaas gaat Renee ons al bijna verlaten.
Vrijdag hebben we ook nog een Game Drive gedaan met z’n drieën en een meisje dat hier toevallig 3 dagen was. Dat was echt supercool! Ontzettend veel zebra’s, giraffen en allerlei soorten herten en bokken hebben we gezien. Overigens lopen de zebra’s gewoon tussen de tafeltjes door van de lodge waar ze die Game Drives organiseren. Ook hebben we een jakhals, 2 buffels en 2 neushoorns gezien. Die jakhalzen zijn trouwens helemaal niet zo leuk, want die maken ons 6 keer per nacht wakker met hun gehuil, maar ja… We hebben daar ook nog nijlpaarden en leeuwen gehoord. Die laatste hebben we nog geprobeerd op te sporen, maar tevergeefs helaas. En de zon hebben we onder zien gaan achter een fantastisch Afrikaans landschap. Dat is natuurlijk niet vast te leggen op de foto’s, maar bekijk ze toch maar  Maar we zullen nog een keer moeten, want leeuwen, nijlpaarden, olifanten en apen staan nog wel hoog op ons verlanglijstje. Gelukkig hebben we nog alle tijd.
Donderdag mocht ik, Rianne, mee naar het ziekenhuis met een mamma en de baby’s voor inentingen voor de baby’s. Dat was ook een hele belevenis. Natuurlijk was ik de enige blanke dus ik was best interessant met mijn donkere kindje op schoot. Vooral voor een meisje van een jaar of 8 wat continu om mij heen hing en graag mijn witte hand vasthield. Voordat het ziekenhuis opengaat staan er al mensen in de rij om vervolgens bij opening in de volgende rij aan te schuiven. Binnen stonden stoelen waar je kon zitten, maar je moest wel opletten dat je goed doorschuift. Nou werd er om me heen alleen Tswana gesproken, dus ik heb vooral de mamma gevolgd. Nadat je aan de beurt bent om je kaart te laten zien kon je in de babyrij aansluiten voor de juiste kamer. Al met al hebben we zo’n 5 uur besteed aan wachten. Wel mooi om te zien hoe iedereen dan heel makkelijk is en op elkaars kinderen let. Als je naar de wc moet zet je je baby gewoon bij iemand anders op schoot!
Nou, dat was hem wel weer. Volgende keer een verslag over de Microlight waar we vrijdag in gaan. Spannend!

Liefs, Trins en Ri

• 27 Mei 2014 - 20:53

Rebecca:

Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben in het tehuis, leuk om zo mee te kunnen leven!
    En wat gaaf dat jullie zo midden in het reservaat zitten tussen alle wilde dieren. Ik ben heel benieuwd naar de foto's!

Groetjes en een hele fijne tijd gewenst!
    Ook namens je bijbelstudiegroepje,
    Rebecca

• 28 Mei 2014 - 09:43

Lieneke:

Hey,

Wat een gave foto's hebben jullie! Het lijken net foto's van internet geplukt, zo professioneel zien ze eruit! Echt heel gaaf dat jullie dat allemaal mogen zien!!

Wat leuk dat de kinderen ook steeds meer aan jullie wennen. Voor hun ook niet niks, steeds wisselende gezichten. Maar ik vind ze eigenlijk het leukst als ze lekker ondeugend zijn...!! Dan zit er tenminste leven in!
    En wat een andere cultuur zeg! 5 uur wachten in een ziekenhuis, alleen maar voor een prikje... Ik mocht vorige week zelf een prik halen, maar ik vond een kwartier wachten al lang...

Geniet van jullie avonturen!
    Liefs,
    Lieneke

• 28 Mei 2014 - 12:29

Henaly:

Hé meiden,

Wauw, al mooie ervaringen en avonturen hebben jullie gehad in de eerste 2 weken. Ik kan me voorstellen dat juist omdat jullie zo onwijs veel in touw zijn het lijkt alsof jullie er al veeeeel langer zijn dan die 2 weken. Veel werkplezier weer de komende tijd! O ja, ik heb even opgezocht wat een Microlight is (dus 'k heb m'n leermomentje van de dag ook weer gehad). Mooi dingetje om het Afrikaans landschap van bovenaf mee te bewonderen! Veel plezier alvast vrijdag :)

Liefs!
    Henaly

• 28 Mei 2014 - 22:37

Henny:

Hallo lieve Trinske, ja het is me gelukt om jullie belevenissen te lezen [ knap he. ha ha] Ik ben onder de indruk!! Jullie hebben het wel druk maar het zijn dan ook wel schatjes. En het is toch mooi dat ze ontdeugend zijn etc. En de mooie natuur, dat is toch maar mooi meegenomen. Nou veel succes met werken en wat bijzonder dat ik zo een beetje jullie belevenissen kan volgen.

groetjes en liefs Henny

• 30 Mei 2014 - 12:11

Jeannette :

Tjonge wat een avonturen allemaal!!! We denken heel veel aan jullie. Super mooie foto's hebben jullie al gemaakt. Veel succes verder en tot de volgende berichten.
    groetjes