Back in Holland - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu Back in Holland - Reisverslag uit Nieuwerkerk a/d IJssel, Nederland van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu

Back in Holland

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Trinske

13 Augustus 2014 | Nederland, Nieuwerkerk a/d IJssel

Daar zijn we dan weer in het platte Nederland. Afgelopen vrijdag zijn we, na een reis van bijna 30 uur, onder luidt gejuich opgehaald van schiphol. Wat was het fijn om iedereen weer te zien en te knuffelen!

De laatste 1,5 week was snel gegaan. We zouden op zaterdag 2 aug afscheid nemen en naar Kaapstad gaan voor een korte vakantie, maar onze plannen zijn toch veranderd.
We hadden besloten om 2 nachten eerder weg te gaan bij Tshepo Ya Bana en in een backpackers te gaan slapen in Soweto. Soweto is een grote township in Johannesburg.
Dit hadden we overigens aan niemand verteld om zo geen onrust te brengen bij bezorgde familieleden.
Maar goed, voor we vertrokken zijn we woensdag 30 juli nog wezen lunchen met mamma Chris bij een rozen kwekerij. Daar hadden ze een restaurant waar ze in alle gerechten rozen verwerken. Helaas was er verder geen roos te bekennen omdat het winter is, maar het was in ieder geval erg gezellig en lekker.

En toen werd het donderdag en kwam het onvermijdelijke afscheid van de kids en alle andere lieve mensen van Tshepo Ya Bana. Wat was dat moeilijk! We hebben nog geprobeerd om wat kinderen in onze koffer mee te smokkelen (zie foto), maar helaas was dat toch niet toegestaan. Na de laatste kusjes en knuffels te hebben uitgedeeld zijn we op weg gegaan naar het station van Pretoria.
Met z’n 3e (Nina de andere vrijwilligster ging ook mee) zijn we met de trein naar Johannesburg gegaan. Daar zijn we van het station opgehaald door iemand van de backpackers (wel ruim een uur na de afgesproken tijd, want je moet natuurlijk wel weten dat je in Afrika bent).
We hadden nog nooit in een backpackers geslapen, dus het was een hele ervaring.
’s Avonds was het heel relaxt. Lekker muziek op de achtergrond, met een biertje in ons hand, ons opwarmen bij een vuurtje en ondertussen een beetje praten met andere backpackers.
’s Nachts sliepen we in een kamer met 4 stapelbedden waar dus ook nog andere mensen sliepen uit andere landen.
De volgende dag hebben we een fietsexcursie door Soweto gedaan van 4 uur. Eindelijk konden we na ruim 2 maanden weer fietsen! Zo zijn we tijdens de fietstocht langs het huis van aartsbisschop Tutu geweest en het huis waar Mandela heeft gewoond.
Halverwege de fietstocht zijn we ook nog door straatjes gelopen om te zien hoe de mensen daar leven. Wat bizar om te zien in wat voor krotten de mensen wonen. We kregen ook nog eten aangeboden wat ze in de township eten. Echt een delicatesse. Namelijk koeien wangen! Beste taai, maar gelukkig kregen we er pap bij (hadden we echt gemist :s) en Joburgbier.
Na onze fiets ervaring moesten we afscheid nemen van Nina. Zij moest nog een paar daagjes terug naar Tshepo Ya Bana voordat ze naar Nederland zou gaan.
Na het afscheid hebben we heerlijk van een goede douche genoten en besloten om daarna buiten het terrein van de backpackers op een bankje te gaan zitten lezen. We zaten nog niet of een stuk of 8 kinderen kwamen op ons afgerend en gingen aan onze haren voelen. We waren voor hun toch best bijzonder als je bedenkt dat ze daar alleen maar donkere mensen zien met kroeshaar.
Na 20 min gefrunnik en een bos klitten in ons haar vonden we het genoeg en zijn we maar weer terug gegaan.
De volgende dag zijn we, nadat we naar het vliegveld waren gebracht, naar Kaapstad gevlogen. En ja toen hadden we vakantie.
Wat waren we moe en niet in de stemming om vakantie te vieren. Wat hebben we veel met onze ziel onder ons arm gelopen. We zaten vooral met ons hoofd bij Tshepo Ya Bana of we zaten al te denken hoe het zal zijn als we terug in Nederland waren. Toch hebben we in die paar dagen nog mooie dingen gedaan. We zijn naar Robbeneiland geweest (de boottocht was erg wild en misselijkmakend) en hebben een rondrit gedaan naar Kaap de goede hoop. We hebben pinguïns, apen en struisvogels gezien. In een echt Afrikaans restaurant kudu, steenbok, struisvogel en impala gegeten en zijn 3 dagen achter elkaar nat geregend (Dit was natuurlijk om alvast te kunnen wennen aan het Nederlandse weer).
En toen was het tijd om onze koffers te pakken en aan de terugreis te beginnen naar Nederland. Na flink wat turbulentie, veel wachten op vliegvelden en bijna geen slaap te hebben gehad, zijn we vrijdag 8 aug om 10:30 geland op schiphol.

Wat is het weer raar om terug te zijn. Het lijkt net of we hier 2 weken geleden nog waren, maar als je dan na gaat wat je allemaal hebt gemist in de tussentijd beseffen we ons wel dat 3 maanden toch best lang is.

Wat was het een gave ervaring om te kunnen werken en wonen in een ander land! Het is dan ook waarschijnlijk niet de laatste keer geweest, maar eerst gaan we hier maar weer aan ons “normale” werk/studeer leven wennen…

Liefs ons