African tattoo's - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu African tattoo's - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu

African tattoo's

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Trinske

18 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

Daar zijn we dan weer met een nieuwe blog. Deze heeft wat langer geduurd dan de vorige blogs. Dit komt vooral omdat we overdags geen internet meer hebben, dus om een blog online te kunnen zetten moeten we wachten tot na 23:00 omdat we dan nog wel (nacht)internet hebben. Normaal liggen we om 21:00 al in bed, maar vanavond hadden we een kampvuur, dus we hoefden niet speciaal onze wekkers te zetten. Ik (Trinske) heb de mazzel dat ik morgen vrij ben en kan uitslapen tot ongeveer 7:00 (dat is de normale tijd van uitslapen), vandaar dat ik nog wakker ben. We verlangen trouwens soms echt naar een keertje lekker lang uitslapen. We gaan dus in Kaapstad ook flink ons best doen ;-)

De afgelopen 2 weken zijn weer omgevlogen en er zijn dan ook weer een aantal dingen gebeurt.
Zo hebben we de verjaardagen van F en D gevierd. De dag voor de verjaardag van F kwam er familie langs die een grote taart, snoepjes en drinken bracht. Dit hebben we dus dan ook lekker op zijn verjaardag opgegeten.
Op de verjaardag van D kwam er ook familie langs, maar ze wisten niet dat D jarig was. Best toevallig… We hadden weer een muts en taart gemaakt, dus ’s middags kwam iedereen om te zingen en een stukje taart te eten.

Vorige week maandag hebben Nina en Trinske pannenkoeken voor de kids, mamma’s en ons gebakken. Wat heeft iedereen zitten smullen! Voor sommige kids waren 3 pannenkoeken nog niet genoeg. En ook de mamma’s bleven maar door eten. We hadden zelfs spek pannenkoeken (de spek was eigenlijk wel te dik, maar ach het was spek)! Vanavond heeft Rianne, Nina en K (één van de grote jongens) pannenkoeken gebakken voor mamma Chris en de 4 grote jongens. Daar hebben we dus weer flink van gesmuld!

Vorige week maandag, afgelopen maandag en vanavond hebben we een groot kampvuur gehad. Het vuur was zo groot en heet dat we verderop boven een gat in de grond met wat gloeiend hout onze marshmallows moesten roosteren. Alle grote jongens waren erbij en afgelopen maandag waren ook Neacail en Lauric er. Lauric had zijn gitaar meegenomen. Het was dan ook super leuk om lekker te kunnen zingen en ons te warmen aan het vuur. Vanavond zijn we naar Neacail en Lauric's huis gegaan voor een kampvuur. Nou vergeet ik haast te vertellen dat we ook nog een geweldig mooie sterrenhemel boven ons hebben 's nachts. Het is zo gaaf en indrukwekkend om al die sterren en maan te kunnen zien. Wat is dat bizar dat we al dat moois in Nederland bijna niet kunnen zien door al dat licht wat we produceren. Nog leuk om even te vertellen dat de maan er hier soms als een bootje uit ziet. Vonden we best gek toen we het voor de eerste keer zagen. En we blijven tevergeefs naar het steelpannetje zoeken, of the steal pan zoals Trinske hem noemt, maar die is hier natuurlijk helemaal niet!

Afgelopen dinsdag hebben we echt iets geweldigs gedaan. We hebben geknuffeld met baby leeuwtjes!! Wat was dat een uitje voor ons! Om 8:00 uur kwam Melody (een Amerikaanse vrouw die hier soms komt helpen) ons ophalen. Na bijna 2 uur rijden kwamen we aan bij Ukutula. Nadat we door de poort waren gereden, moesten we nog 10 min door de wildernis rijden waarbij we nog 3 grote struisvogels onderweg tegen kwamen.
Eenmaal aangekomen werden we in een groep rond geleid. We begonnen bij de baby leeuwtjes. Het waren er 4 van ongeveer een maand oud. We mochten gewoon gaan zitten en kregen dan een leeuwtje op schoot. Echt super schattig! Daarna gingen we “knuffelen” met leeuwen die 3 maanden oud waren. Deze waren al een stuk groter en wilde het liefst met ons spelen. We hebben dus onze Afrikaanse tattoos gekregen (schrammen op onze armen). Ze probeerden soms in onze broek en handen te bijten en Rianne’s vestje was ook erg interessant om in te bijten… Gelukkig beten ze niet erg hard, maar die tanden en nagels zijn toch behoorlijk scherp.
Nadat ze uit gespeeld waren gingen we naar de cheeta’s en baby cheeta’s. Wat een prachtige beesten! Toen was het tijd voor koffie en thee met een scone op het terras.
Na dit genuttigd te hebben gingen we op weg naar de grote leeuwen. Wat zijn dat gave beesten! Het maakte veel indruk op ons om ze in een natuurlijke omgeving te zien. Beter dan in de dierentuin met een muurschildering op de achtergrond. Ze deden ook erg natuurlijke dingen…. ;-)
Er zat tussen ons en de leeuwen alleen een hek met wat elektrisch draad. Dus als de leeuwen dichtbij kwamen stapten wij maar ff naar achteren. Na de leeuwen liepen we door naar de tijgers. Ook deze waren prachtig! Toen onze rondleiding bijna afgelopen was kwamen we langs de leeuwen die net eten kregen. Een grote aanhangwagen werd in een soort kooi gereden waar dus een dode koe in lag. Moet ik er wel bij zeggen dat z’n poten er al afgesneden waren en die dus in een plasje bloed achter bleven toen de koe eenmaal uit de aanhangwagen was. De poten waren namelijk voor de tijgers en andere leeuwen. (we zullen jullie de foto van de koe besparen…)
Wij dachten dat de leeuwen wel snel op het eten af zouden springen, maar eigenlijk ging het heel rustig. Alleen het geluid van brekende botten en vlees dat afgescheurd werd was niet erg aangenaam.
Na deze “geweldige ervaring” met de lunch van de leeuwen was onze rondleiding afgelopen. Wat hebben we van deze ochtend genoten! We leken wel een stel kinderen die voor het eerst naar de dierentuin gingen.
Toen we weer terug waren bij Tsepo Ya Bana waren de kinderen best onder de indruk van onze foto’s en Afrikaanse tattoos.
Door zo’n uitje waarderen we onze vrijheid in Nederland wel. In Nederland pak je ff de fiets of de auto en ben je bijv. snel bij de winkels. Hier gaat dat allemaal niet zo makkelijk.

Zo zijn er trouwens meer dingen die we zeker gaan waarderen als we terug zijn in Nederland.
We hebben namelijk sinds afgelopen zaterdag geen warm water in ons huisje en het koude water houdt er soms ook mee op. Nou zou er gister een loodgieter zijn gekomen, maar ja we zitten natuurlijk in Afrika dus hij is nog steeds niet langs geweest.
Vandaag is de stroom voor een aantal uur uitgevallen (wat het wel vaker doet). In de mainhouse werkt het nog steeds niet. Gelukkig in ons huisje wel. Als de stroom uit valt merken we wel dat we best afhankelijk van stroom zijn. Zo mogen we bijvoorbeeld niet douchen, kunnen we opeens ons brood niet ontdooien in de magnetron of een fles voor de baby’s opwarmen. We hopen dus dat de stroom het snel weer gaat doen zodat we in ieder geval kunnen douchen om de rook geur van het kampvuur kwijt te raken.
We gaan ook kleinere dingen waarderen zoals een wasmachine die echt schoon wast (met warm water). Geen droge huid meer en niet elke dag statisch haar. In Nederland hoeven we ons ook niet elke dag 3 keer om te kleden omdat het ’s avonds/’s nachts/ ’s ochtends ijskoud is en overdags weer heet is.
Ook gaan we onze boterhammen met chocovlokken, ontbijtkoek en ander “normaal” eten waarderen.
Deze maanden hebben ons in ieder geval wel aan het denken gezet.

Volgende week zaterdag komen Darin, Jonna, Tyson en Jorin weer terug. De kinderen kijken er al naar uit en wij ook. Ook komt deze week (als het goed is) A weer terug. Ze was voor een aantal weken terug naar haar moeder gegaan. We missen haar erg en kunnen al niet wachten om weer met haar te kunnen knuffelen!
Vanaf maandag gaan F en T weer naar school. De vakantie is dan voorbij dus het zal dan wel weer wat rustiger worden. Gelukkig blijven er nog genoeg kinderen over om mee te knuffelen!

We zijn van plan om nog één blog te schrijven voordat we naar Kaapstad en Nederland gaan. Dus jullie moeten nog 2 weken geduld hebben voor onze volgende blog.
Mochten jullie ons in de tussentijd via facebook, mail of whatsapp willen bereiken, dan kan dat wel, maar heb geduld. Omdat we dus geen internet overdag hebben, kunnen we alleen ’s nachts reageren.
Tot over 2 weken!

Liefs ons

PS: Even nog een update van Rianne over volgende plannen voor een ieder die het interesseert. Kenia is te onveilig dus onze stagecoördinator laat ons daar niet heen gaan. In augustus ben ik dus gewoon in ons eigen kikkerlandje te vinden! Gezellig, niet waar? ;-)

• 18 Juli 2014 - 14:47

Sam:

Hoi tante Trins!
    vind u het leuk in Afrika?
    ik mis u wel hoor!
    heeft u fijne dagen gehad?
    ik heb nu vakantie en ik ga naar Frankrijk
    dan zien we elkaar pas als wij terug komen van vakantie
    ik vond de foto's heel erg leuk, dat u de jonge leeuw vast hield echt heel stoer!
    groetjes van sam

• 18 Juli 2014 - 14:55

Lysa:

Hoi tante Trins,
    toen ik die foto zag vond ik het heel schattig en ook heel stoer van u
    dat is wel een grotere poes dan vlekkie!
    en ik vond die cheeta's ook erg mooi!
    en ik vind het fijn als u weer thuis bent
    wij hebben nu ook vakantie, morgen gaan we de vouwwagen opzetten bij de dagcamping en we gaan daar barbecueën! daar heb ik heel veel zin in en dan gaan we als papa vrij is op vakantie!
    groeten,
    Lysa

• 18 Juli 2014 - 16:53

Daan:

lieve tante trins
    ik vind dat u cool doet bij de dieren en de dieren nemen geen hapjes van u
    ik vond het leuk
    kusje van daan

• 19 Juli 2014 - 15:23

Linsey Twigt:

lieve dames wat een mooie foto's
    en een verhaal weer
    trinske tot over een paar weekjes
    de laatste blog ken ik helaas niet lezen
    gr Linsey

• 23 Juli 2014 - 22:16

Christiaan En Jeannette:

Tjonge wat een avonturen hebben jullie weer beleeft!! ik kan je vertellen dat je kleine nichtje ook scherpe tandjes heeft gekregen! Wat leuk dat jullie nu foto's konden meesturen en dat jullie nog wakker waren om dit te versturen! wouw dat moet me een HEEL GROOT kampvuur zijn geweest!
    wat een leuk verhaal hebben jullie weer geschreven. super. bedankt!
    liefs van ons