Joehoe! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu Joehoe! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Rianne en Trinske - WaarBenJij.nu

Joehoe!

Door: Trins en Ri

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Trinske

03 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

We zijn alweer een week verder en dat betekent dat we nog maar 4 weken te gaan hebben tot we naar Kaapstad en vervolgens naar Nederland vertrekken. In de afgelopen week zijn we weer hard aan het werk geweest. Met de kinders die extra veel thuis zijn vanwege hun vakantie vermaken we ons prima. Ook de oudere jongens die bij Chris wonen komen regelmatig even rondhangen en dat is best gezellig. En stiekem best makkelijk als je hun ook af en toe een fles en een baby in de handen kan duwen  Al hoewel, die baby hebben ze over het algemeen al lang in hun handen… Ook met de baby’s vermaken we ons, het zijn heerlijke knuffeltjes! Al kan je ze ook wel achter het behang plakken als ze je tijdens een nachtdienst de ganse nacht wakker houden. Maar ja, dat kan je ze ook niet kwalijk nemen natuurlijk. Darmkrampjes zijn nou eenmaal vervelend.

Elke avond voor het eten zingen we liedjes met de kinderen. Onder het mom van bijbelstudie komen er zowel christelijke als niet christelijke liedjes aan bod. Toen we enkele herkenden hebben we ze meteen maar de Nederlandse tekst erbij geleerd. Nu zijn ‘Dit is de dag’ en ‘Lees je bijbel’ en de Creoolse versie: ‘Lis la biboe’ de favorieten van het moment. En wij leren er weer wat andere liedjes bij. Al zijn deze veelal in het Engels, want de liedjes in Tshwana en andere talen zingen ze niet zo vaak.

Afgelopen week hebben we ook weer leuke dingen gedaan. Zo zijn we vrijdag weer op Game Drive geweest. Deze keer bij een andere Lodge waar een vrij jong meisje ons ging rondrijden. Hoewel we helaas niet veel bijzondere dieren hebben gezien was het wel geslaagd. Sorry, zebra’s, impala’s, giraffen, jakhalzen, wrattenzwijnen, steenbokken, gnoes en red heartebeasts zijn wij inmiddels wel gewend en zijn niet meer zo bijzonder. Leuk was wel dat het meisje, de ranger, heel veel wist van alle dieren, van de vogels, van sporen en zelfs van de bomen en planten, dus we kwamen goed geïnformeerd weer terug. Ze wist het ook allemaal heel goed te vertellen, dus het was oprecht heel interessant! Overigens hoeven we ook voor de wel bijzondere dieren niet de deur uit, want gister stond er van een afstandje een neushoorn rustig naar ons te staren. Toch leuk al die beesten in je achtertuin. Niet dat we het allemaal hebben gezien, want Nina en Rianne waren wél gewoon aan het werk ;)

Na de Game Drive zijn we bij diezelfde lodge blijven hangen om te eten. We hadden bedacht het er deze keer eens goed van te nemen en lekker lang te blijven zitten en een voorgerecht te nemen e.d.. Beetje jammer, want heel erg lekker was het allemaal niet. We verlangden bij elke gang weer meer naar onze stamkroeg Tamboti. Daar gaan we ons morgen dus lekker uitleven.

Zondag hebben mamma Joy, Trinske en Rianne alles even in de steek gelaten voor een kerkbezoek. We waren toch wel heel benieuwd hoe het er in een Zuid Afrikaanse kerk aan toe ging, dus dat gingen we eens even bekijken. Het kerkje was een stuk kleiner dan we hadden gedacht en we zaten in een schoollokaaltje, maar dat gaf niets natuurlijk. We werden door iedereen welkom geheten en we moesten nog even opstaan om ons voor te stellen omdat we er voor het eerst waren. Na een uitgebreide update over het reilen en zeilen van de kerk was het tijd voor een uitgebreide worship. Toch bijzonder dat al die donkere mensen zo’n enorme stem hebben, daar wordt je dan toch een beetje jaloers van. Niet veel liedjes waren in het Engels, maar de liedjes die dat wel waren konden we al vrij snel meezingen want het staat bol van de herhaling. Volgens mamma Joy werd er echter niet zo hard gedanst als anders, want daar was het te koud voor. Ook werd er nog een uitgebreide preek gehouden, dus het kostte 2,5 uur voor we weer buiten stonden. Toch leuk om te hebben gezien!

Zoals natuurlijk niemand is ontgaan moest diezelfde zondag Nederland voetballen, en deze keer hebben wij ook gekeken! En ook serieus gekeken, want het beeld was een stuk beter omdat Neacail dat voor ons had gefikst. Het is wel een stuk spannender zeg, als je de bal wel kan zien. Zo konden we ook zien dat ze de eerste helft aan het verprutsen waren, dat ze ongelofelijke mazzel hadden met die penalty, maar dat Sneider hem er erg mooi in legde. Niet alleen wij hebben dat gezien, maar alle kindjes hebben de eerste helft met ons mee gekeken en de tweede helft hebben de twee oudste ons vergezeld. Al vonden ze het interessanter om ons te bekijken, vooral na het doelpunt van Mexico. Ach, ze hebben zich in ieder geval een avond vermaakt. Nou op naar zaterdag, al weet ik niet hoeveel we dan gaan zien, want 23:45 is best laat als je de volgende dag op moet om 6 uur. Althans Trinske heeft de nachtshift dus ze kan waarschijnlijk gewoon kijken als de baby’s stil blijven. Van slapen komt toch waarschijnlijk niet veel terecht…

Helaas weer geen foto’s deze keer, want ook afgelopen maand kwamen we 2 dagen internet te kort. Jullie zullen je dus nog in fantasie moeten oefenen voor nu.

Liefs van ons!

• 03 Juli 2014 - 21:45

Anja:

Wat een rijkdom dat je dit mag en kan doen. En dan alles wat je nog van het land ziet geweldig. Je moeder zou super trots op je zijn. Veel liefs van ons hier uit Apeldoorn

• 04 Juli 2014 - 10:02

Linsey:

hoi meiden,
    nog maar vier weken joehoe dan zien we elkaar weer Trinske
    maar dat betekent ook dat mijn vakantie er alweer op zit :(
    gaaf zeg een neushoorn die je bekijkt. nou hoop dat de baby's blijven slapen en je de wedstrijd kan afzien.
    wie weet als je ze de wedstrijd mee laat beleven worden ze juist rustig :)
    geniet er maar weer van en tot de volgende keer
    gr lins

• 04 Juli 2014 - 16:50

Ruben Jonker :

ik hoop dat u het heel leuk heeft tante trinske en dat u snel weer bij ons terug komt in nederland

van ruben

• 06 Juli 2014 - 11:42

Pa En Ma:

Wat weer een supermooie blog. Het is toch wel een bijzonder land, waar jullie veel afwisseling beleven. Geweldig.
    Al die beesten, jullie hebben als blanke Nederlandse schonen toch wel veel bekijks achter dat hek.
    Geniet van de laatste paar weken, heerlijk knuffelen met die prachtige kids. Geniet ervan, overdag en ook 'snachts......
    liefs
    ma en pa

• 06 Juli 2014 - 16:27

Ha Meiden, :

Het klonk een beetje als opluchting, nog maar 4 weken, zijn jullie aan het aftellen ofzo? zin in hollandse kaas en boterhammen? HHmm of dat haal ik er uit.
    Leuk dat jullie heel kort ook iets over het eten vertelde. daar was ik benieuwd naar. is er ook een dag dat jullie kunnen uitslapen? het is wel bikkelen denk ik.
    Wat onwijs interessant al die info over de flora en fauna! Flex die neushoorn! Heel veel succes en plezier verder met jullie Afrikaanse avonturen!
    groetjessssss